Wednesday, June 13, 2018


Mengimbau kembali pernikahan poligami saya; kewangan dan kebendaan tidaklah sekukuh mana. Saya seorang salesman kereta pada masa itu. Ada turun naiknya yang tersendiri. Jadinya kalau dari sudut itu memanglah saya di kira tidak layak untuk berpoligami pada ketika itu. Tapi saya teruskan juga hasrat tersebut. Yang ada pada diri ketika itu hanyalah kejelasan akal fikiran terhadap apa yang ingin saya capai dalam perkahwinan tersebut. Itulah sebabnya ungkapan magik #SynergisticFamily tersebut sudah ada dalam benak fikiran saya pada masa itu lagi. Ia membawa maksud dengan percantuman satu lagi jiwa baru dalam jiwa-jiwa yang sedia ada dalam keluarga saya akan menjadikan institusi keluarga kami akan lebih kukuh dari sebelum ini. Saya menolak idea berpoligami akan menjadikan keluarga jadi lemah dan becerai berai.

Berdasarkan bekalan tersebut saya mengorak langkah. Mana yang lurus, alhamdulillah. Jika terpincang, kami perbetulkan bersama-sama dengan segala susah payah dan ada kalanya dengan linangan air mata. Elemen yang penting bagi saya ketika itu adalah "KEBERANIAN MENCIPTA KELAINAN " dan "MEMEKAKKAN TELINGA DARI KATA NISTA DAN ANCAMAN PERSEPSI ORANG LAIN ". Fitnah dan mehnah memang tidak terkira. Saya hanya ada satu pegangan prinsip yang boleh dikongsikan di sini iaitu "MASALAH ADALAH UNTUK DIHADAPI DAN DILEPASI RINTANGANNYA; BUKAN UNTUK DILARIKAN DIRI DARINYA"

Wallahua'lam

#HishamNamat
#PerundingPoligamiHarmoni

No comments:

Post a Comment