Sunday, June 10, 2018

GILIRAN HARI RAYA DAN SISTEM PERCUTIAN


Alhamdulillah... Lebaran semakin menggamit, Ramadhan pula semakin meninggalkan kita. Masing2 nampaknya sudah mula mencipta mood tersendiri untuk menyambut e'dul fitri. Sudah banyak posting yang menggambarkan suasana ini. Salah satunya saya terpanggil untuk respon kerana ia merupakan cabaran besar bagi pengamal poligami iaitu giliran berhari raya bersama isteri masing2. Ada segelintir yang sinis apabila melihat dengan pandangan kasihan pada isteri2 yang dilihat terpaksa berbahagi kasih di hari yang penuh bermakna nanti. Di sini saya kongsikan pengalaman dalam melalui setiap lebaran di sepanjang tempoh rumahtangga poligami yang saya lalui.

Sudah 8 tahun saya berpoligami dan tidak pernah sekali pun saya berpecah dengan isteri2 di hari lebaran. Kami berhari raya sebagai 1 unit keluarga.

- Gambar 1 - 3 adalah gambar tahun lepas (2017) iaitu di kampung saya di Kuala Kangsar. 

- Gambar 4 adalah gambar isteri bongsu dan anak sulung bersama dengan kakak sulung saya. Beliau adalah kakak yang paling menentang semasa saya berpoligami dahulu. Tetapi sekarang semuanya sudah dineutralkan

- Gambar 5 - 8 adalah semasa menyambut e'dul fitri di Jerteh (2016). Isteri bongsu turut pulang dan sentiasa diterima baik oleh keluarga isteri sulung saya.

- Gambar 7 ialah mak mertua saya. Dia saya muliakan di saat saya ingin berpoligami dahulu. Saya tidak menipu dan berselindung dengan beliau dan ipar Dubai. Mereka saya maklumkan dengan cara terhormat.

- Gambar 9 - 12 adalah semasa berhari raya di Rengit Johor (2015) iaitu semasa giliran isteri bongsu. Isteri sulung dan anak2 turut beramah mesra dengan keluarga besar mertua saya.

- Gambar 11 adalah mak mertua (kiri), adik beliau (kanan) dan arwah ayah mereka (Tok mertua saya)

- Gambar 12 ialah bapa mertua saya

- Gambar 13 - 19 adalah gambar2 percutian sederhana yang kami lalui. Ada masanya saya akan bercuti dengan seluruh keluarga. Ada masanya juga saya bercuti secara privercy dengan setiap seorang dari isteri2. Biasanya saya ambil kesempatan sewaktu anniversary mereka masing2.

- Jika anda tanya bagaimana saya punyai kekuatan mengharungi semua ini, gambar 20 adalah jawapannya. Ketakutan hanyalah fatamorgana. Pun begitu saya bersyukur dan yakin apa yang kami lalui setakat ini hanyalah dengan rahmat Allah SWT semata-mata.

P/s... Gambar2 saya filter. Mudah2an niat saya terpelihara. Saya kongsikan semua ini demi memberi gambaran murni apa itu #PoligamiHarmoni

#HishamNamat
#SynergisticFamily
#SolusiHarmoniBerkongsiKasih


No comments:

Post a Comment