Friday, April 19, 2019

KEMAMPUAN BERTAAT



Dalam sistem kekeluargaan Islam, ketaatan isteri adalah sesuatu yang dituntut. Dari segi maksud syariatnya, ketaatan ini bersifat menyeluruh dan tidak berpilih-pilih. Ianya harus berlaku waima suami dalam kelalaian. Kaedah menegur suami bukanlah banyak tertumpu pada argument tetapi lebih kepada 'mainan halus' secara body language dan perilaku yang tidak banyak menyentap hati suami. Pendekatan ini amat berlawanan dengan kebanyakkan amalan agama lain. Lazimnya mereka banyak menggunapakai formula "My attitude is dependent on your attitude towards me". Ketaatan yang dicurahkan hanyalah bersifat "Suam-suam kuku sahaja".

Kepentingan taat di dalam Islam adalah bagi memastikan rumahtangga kekal utuh hingga ke akhir hayat. Ini kerana rumahtangga adalah medan kita mengetuk rahmat Allah SWT. Sedari awal Islam sudah menyedari bahawa rumahtangga bukan tempat menyemai sifat romantik yang berlebihan. Ia lebih kepada mencari kebahagiaan hati dan mengejar rahmat Ilahi. Ahli-ahli di dalam keluarga harus disedarkan betapa "Langit tidak akan selalunya cerah". Bila ujian melanda, nilai romantik yang dibanggakan itu tidak akan banyak dapat membantu. Nilai taat dan berhemahlah yang akhirnya menjadi bahtera penyelamat dalam setiap pergolakan besar.

Segala argumentative dari pihak isteri haruslah berlaku dalam suasana "DALAM BERTAAT". Sejauh mana anda pergi, anda akan tetap 'diikat dengan TALI TAAT '. Ini disebabkan jika 'tali' itu terputus dan argument telah mula melangkah hingga masuk ke sempadan "LUAR BERTAAT", maka ianya bukan lagi sesuatu yang 'sihat'. Di kala ini akan banyak unsur 'memijak maruah' berbanding mencari jalan penyelesaian. Jesteru itulah aturan yang digariskan Agama Fitrah ini benar-benar halus sifatnya. Anda tidak akan mampu memahaminya secara literal. Anda harus kuat menggali bagi mendapatkan status "Mukmin sejati".

Jesteru itulah Allah SWT berfirman:

"Dan para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang ma'ruf. Akan tetapi para suami, mempunyai satu tingkatan kelebihan daripada isterinya. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana"

(Al-Baqarah:Ayat 228)

Wallahua'lam

#HishamNamat
#PoligamiHarmoni
#SynergisticFamily
#BerdamaiDenganFitrah

No comments:

Post a Comment